Elevii claselor VII A și VII B din cadrul Liceului de Arte Margareta Sterian au participat la implementarea Proiectului: Cetățeanul în unitatea lor de învățământ.
Proiectul a presupus un proces desfășurat pe parcursul mai multor săptămâni care a sprijinit elevii celor două clase în înțelegerea modului în care funcționează instituțiile publice, a procedurilor prin care se iau deciziile și a rolului pe care îl au cetățenii într-o societate democratică.
Cu ajutorul profesorilor elevii au înțeles că cetățenii unui stat democratic au dreptul de a-și exprima opiniile cu privire la problemele din comunitatea lor, precum și la problemele naționale și internaționale. De asemenea, aceștia au dreptul de a încerca să influențeze autoritățile publice să ia anumite decizii cu privire la problemele respective. Pentru a-și putea exersa aceste drepturi cetățenii trebuie să înțeleagă care instituții publice sunt responsabile de soluționarea problemelor și care sunt mecanismele de influențare a lor.
Urmând indicațiile cadrelor didactice coordonatoare, profesor Simona Rajka și profesor Mihaela Iancu și pe cele descrise în ghidul proiectului, elevii au colaborat pentru a alege și a analiza o problemă care afectează direct comunitatea în care trăisc și au comunicat autorităților publice responsabile o propunere de soluționare a acestei probleme printr-o politică publică. Problemele abordate de
Elevii clasei a VII-a A au abordat problema “Abuzul fetelor în spatiul public”, iar elevii clasei a VII-a B au analizat problema “Hărțuirea fetelor în spațiul public”.
Principalele etape pe care elevii le-au parcurs în cadrul proiectului au fost:
– Identificarea problemelor comunității ce necesită politici publice
– Selectarea unei probleme pentru a fi studiată de clasa voastră
– Culegerea de informații despre problema selectată
– Elaborarea unei propuneri de politică publică
– Dezvoltarea unui plan de acțiune
– Finalizarea portofoliului clasei
– Prezentarea portofoliului
– Reflecții asupra experienței
Activitățile s-au desfășurat atât în cadrul orelor, cât și în afara acestora și au presupus o serie de interacțiuni importante:
– interacțiunea directă cu autoritățile publice, cu membri ai comunității locale, cu reprezentanți ai unor organizații neguvernamentale sau ai mass-media;
– colaborarea între elevi și luarea unor decizii în mod democratic.
Institutul Intercultural Timișoara este partenerul din România al Rețelei Internaționale CIVITAS, inițiată de Center for Civic Education, S.U.A. Rețeaua CIVITAS include parteneri din peste 50 de țări din Europa, America de Nord, America de Sud, Africa și Asia. Activitățile din România se focalizează în principal pe promovarea metodei de educație civică Proiect: Cetățeanul și au fost inițiate în 2003, în colaborare cu Florida Law-Related Education Association. Din 2016, programul este realizat în parteneriat cu Romanian-American Foundation.