Liceul Tehnic Buzău are o bogată experiență în domeniul proiectelor cu finanțare europeană, în general, și a proiectelor de mobilitate VET, cu precădere. A organizat, până în acest moment, peste 500 de mobilități VET în ultimii 9 ani. Profesorul Robert-Narcis Harabagiu, responsabil proiecte europene, în cadrul Liceului Tehnic Buzău a acordat un interviu Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale îm care a povestit cum a reușit să ducă liceenii în practică în străinătate în plină pandemie.
„Era martie 2020, organizasem deja 3 fluxuri ale proiectului 2019-1-RO01-KA116-062319 pentru un număr total de 21 mobilități, pregătisem toate aspectele logistice necesare finalizării proiectului (încă 64 de mobilități), aveam biletele de avion achitate, iar totul părea a se desfășura normal.
Fiind suspendate toate mobilitățile, a trebuit să regândim structura fluxurilor, să recuperăm sumele avansate si să încercăm să reorganizăm totul. În luna iulie 2020, imediat ce au fost reluate mobilitățile, am avut o primă încercare. Am ajuns la aeroport cu elevii, dar… în acea noapte România a suspendat deplasările către Portugalia. Nu am cedat, am regândit totul și, în august 2020, am plecat cu un prim flux de 21 elevi. Deși dificil, acest prim succes ne-a încurajat, astfel ca la începutul lunii octombrie am plecat cu un alt grup de 27 elevi. În decembrie situația în Portugalia a devenit dificilă, astfel încât până în luna martie 2021 am suspendat totul, mai exact cele 16 mobilități restante și noul proiect (2020-1-RO01-KA116-079130) pentru 85 mobilități VET learners și 10 mobilități staff.
În luna martie am reușit să organizăm deplasarea unui grup de 14 elevi din noul proiect și un grup de 8 elevi din proiectul anterior. În luna aprilie am reușit să organizăm activitatea staff-mobility pentru cei 10 profesori. În luna mai am trimis deja un flux cu 13 elevi și, peste câteva zile, va pleca un nou flux de 30 elevi. În luna iunie avem planificat un flux de 14 elevi, iar în iulie un alt flux de 14 elevi.
Cum am procedat?
- Urmărind cu atenție situația epidemiologică din Portugalia și România (observăm tendințele, restricțiile etc), dar și condițiile de deplasare cu avionul (inclusiv cele impuse la escală);
- Discutând periodic cu organizațiile de primire, cu companiile aeriene, astfel încât să amânăm la maximum, până în ultimul moment, avansarea sumelor necesare deplasării până la momentul în care suntem siguri că deplasarea se poate realiza în condiții de siguranță;
- Discutând periodic cu elevii și părinții, astfel încât procentul beneficiarilor care s-au retras din proiect a fost relativ mic;
- Având întotdeauna o variantă de rezervă, ne gândim ”ce se întămplă dacă…” și avem variante de rezervă;
- Având asigurări medicale speciale, inclusiv pentru infecția COVID;
- Am efectuat testări COVID (la DSP, laboratoare private din oraș, din București, în cazul în care ne trebuia rezultatele la urgență sau din Portugalia, pentru zborul de retur;
Probleme întâmpinate:
- Anulări de curse (am intervenit imediat pentru reprogramare);
- Beneficiari care au fost pozitivi la testarea COVID. Elevii pot fi reprogramați, iar in privinta profesorilor-însoțitori am preferat să avem rezerve, testând un profesor în plus. De asemenea, elevii au trecut 2 profesori pe împuternicirea notarială, astfel încât, dacă un profesor-însoțitor nu putea efectua deplasarea, aveam o rezervă, iar fluxul se putea desfășura. Toți elevii care urmau să plece erau preventiv trecuți în on line, astfel încât să reducem riscul contaminării sau posibilitatea anulării, dacă în clasă aveam un caz confirmat;
- Retrageri profesori-însoțitori. Am avut mereu rezerve și am amânat la maximum posibil realizarea împuternicirilor notariale.
A fost greu? La început, DA, a fost greu până am realizat prima deplasare, apoi…lucrurile au revenit, practic, la normal, in sensul ca elevii, părinții, profesorii, partenerii au prins curaj. Pe timpul deplasării și a stagiului a trebuit să urmărim continuu ca elevii să respecte măsurile de prevenție, regulile, legislația națională si din țările de destinație sau escală.
A fost diferit? DA, pornind de la testarea COVID, distanțarea, purtarea măștii, respectarea regulilor de deplasare, de lucru, aeroporturi pustii, puține avioane etc.
La ce nu am renunțat? Am întrebat de zeci de ori dacă stagiul de practică se poate desfășura efectiv în condiții bune, dacă nu intrăm cumva în carantină când ajungem, dacă putem asigura cazarea și masa în condiții de pandemie, si dacă primim înapoi banii de avion în cazul în care un pasager nu poate efectua deplasarea fiind infectat COVID.
Satisfacții? Imense…. Să vezi că reușești să efectuezi stagiul de practică în condiții similare perioadei anterioare, să vezi cum crește încrederea elevilor, a partenerilor precum si a altor unități de învățământ din România. Să vezi cum viața revine încet-încet la normal, că învățăm să ne continuăm activitatea în pandemie, că măsurile de siguranța funcționează si că nicio persoana care respecta regulile nu se infectează în timpul stagiului sau deplasării… DA!… Satisfacția este imensă!”, a explicat prof. Robert-Narcis Harabagiu, responsabil proiecte europene, Liceul Tehnic Buzău